Arbeidskrav - Modul 8-1
Oppgave 1 - Beskriv formativt bruk av digitale tester i din undervisning
En test kan brukes ikke bare til å teste kunnskap og gi karakter, men også til å støtte opp under læring. Såkalt formativt bruk av tester.
Som livsgledekonsulent i Trondheim Kommune (TK) underviser jeg på alle byens sykehjem om livsglede. Det er et ledd i kompetanseheving og kvalitetssikring på enhetene. Siden mars 2020 har vi ikke kunne gjort dette fysisk på enhetene. Vi har dermed hatt mye mailkontakt og etterhvert digitale møter. Noe som ikke fungerer så bra. Digital undervisning ble derfor løsningen. TK har sin undervisningsplattform på KS læring hvor avdelingsledere tildeler undervisningsopplegget til den enkelte ansatt som hun/han skal gå gjennom. Livsglede har to opplegg. En for den generelle ansatt på enhet og en for primærkontakt.
Det ble 19 filmer til sammen. Varighet mellom 3 - 8 minutt. De ser filmen og er ferdig.
Her ville vi gjerne hatt inn noen spørsmål. Ikke som vi skal rette og innhente ferdigheter på, men for at den enkelte skal få litt ekstra hjelp til å huske essenser og lære stoffet bedre - en repetisjonstest.
Dette vil være i tråd med livsgledesertifiseringene som enhetene har hvert år. Da forutsetter det at de ansatte har vært gjennom undervisningsopplegget og en får også på denne måten sendt en påminner til avdelingsleder om å tildele kurset til sine ansatte. Fra min side må jeg bruke spørsmål som er hentet fra undervisningsfilmene og de må være gjenkjennbare i resertifiseringssammenheng. Slik vil det være færre misforståelser når det gjelder ord og uttrykk. For det er mange enheter som bruker forskjellige ord på de samme tingene. F.eks individuell kalender blir ofte kalt idebank. Jeg må tilstrebe å bruke ord som vi bruker i filmene. Repetisjon er nødvendig for å huske, men det må ikke gjøres så banalt at det bare blir til forvirring.
Tre muligheter da vil være;
Tilbakemeldinger
Lengre tekst med spørsmål underveis - her er det riktignok video, men noen spørsmål underveis vil aktivisere den ansatte.
Posttest
1. Bruk av tilbakemeldinger gir gode muligheter for formativ bruk, særlig når det gjelder veiledning. Når du skal formulere en tilbakemelding til et spørsmål (om du vil for hvert av de gale alternativene), så er det lett å falle for å oppgi svaret med andre ord enn det som står i alternativene. Prøv heller å gi et hint som gjør det lettere å finne svaret (og som kan hjelpe eleven til å lære noe i prosessen). Tenk at hintet skal brukes for å finne svaret, og gi læring underveis. (https://bibsys.instructure.com/courses/233/pages/8-dot-1-alt-innhold?module_item_id=16349)
Et spørsmål med flere svaralternativ hvor kun et svar er riktig vil kunne gi en tilbakemelding på hva som er rett og hvorfor. Ikke bare kort og godt si at det er feil. Alle svar kan også være riktig og det får den ansatte vite når han trykker på svaralternativene.
2. Hensikten er å aktivisere leseren. Ved å måtte svare på spørsmål underveis, så kan en forvente at leseren må tenke ekstra gjennom det som leses, være aktiv og rett og slett følge med. (https://bibsys.instructure.com/courses/233/pages/8-dot-1-alt-innhold?module_item_id=16349)
Her kan filmen stoppes, det stilles et spørsmål og en kommer ikke videre før en har svart på spørsmål relatert til det han/hun nettopp har sett. Teknisk kan man gå tilbake i filmen for å få de rette svarene.
3.Det er en velkjent teknikk fra mange lærebøker å ha kontrollspørsmål etter hvert kapittel. Hvorfor det? Først og fremst fordi oppsummerende spørsmål er med på å sette fokus på hva som er viktig i stoffet, og samtidig stimulere til aktiv lesing. I tillegg må en kanskje slå opp bakover i stoffet, og en ser da nye sammenhenger og får delvis repetert stoffet i søken etter svar. Spørsmålene er altså et verktøy for leseprosessen, og brukt riktig, kan arbeid med å besvare spørsmålene, forsterke innlæringen. Hensikten er ikke å teste kunnskap, men å øve inn kunnskap og forståelse, på en motiverende og engasjerende måte. (https://bibsys.instructure.com/courses/233/pages/8-dot-1-alt-innhold?module_item_id=16349)
Jeg mener dette har overføringsverdi til å følge en video. Kanskje har ikke den ansatte fått med seg alt det som er essensielt og litt oppfrisking underveis hjelper på læringen. Det kan brukes flere metoder. Dra inn ord som mangler, flervalgssvar, ja/nei-spørsmål.
Kommentarer
Legg inn en kommentar