Arbeidskrav: Modul 5 - Skriv om digital vurdering

 Oppgave 1 - Skriv om et digitalt vurderingsopplegg


Kontekst og overordnet mål:

Min kollega og meg har akkurat filmet inn små videosnutter som skal inn i en opplæringsplan i livsgledearbeid for ansatte på sykehjem i Trondheim. Dette kan være for ansatte som akkurat er ansatt og trenger opplæring eller det kan være for de som har jobbet en stund og trenger oppfrisking. Uansett hvor lenge de har jobbet i "gamet" skal de lære mer om livsgledesirkelen og at det er en viktig del av det å være ansatt på et livsgledehjem.


Forberedelser fra lærer:

Vi har jobbet som livsgledekonsulenter i mange år og vi har hatt undervisning på de 30 sykehjemmene her i kommunen jevnlig i alle år. Det er stoff vi kan godt og vi har opparbeidet oss mye godt stoff på slider, bilder og presentasjoner. Dette har vi brukt som bakgrunn når vi har laget filmene.

Alle disse små filmene baserer seg på at vi snakker (video av oss) og så vises Google Presentasjon i bildet. Det er ingen oppgaver av noen slag slik opplegget er nå.

Det jeg kan tenke meg er å få de som ser på litt mer aktiv. Her har ikke vi noen plattform til å legge inn spørsmål og at de som ser på kan svare interaktivt. Det kan imidlertid de som behandler disse filmene videre for oss gjøre. Det kan da være stopp i filmen for ting å tenke gjennom eller svare på spørsmål. Vi kan evt legge inn en slide med oppfordring til refleksjon, men da må de pause selv.

Så hva kan jeg se for meg av slike aktiviseringer?


Beskrivelse av gjennomføring

Vi har 6 filmer som gjennomgår prosessen i livsgledesirkelen. Livsgledesirkel er vår fagterminologi på Demings sirkel - det er forsåvidt ikke så relevant å ha med den, men det viser at den ikke bare er kommet på ut fra intet. Det er et kjent begrep innen kvalitetsforbedring.


Vi valgte å lage 6 filmer slik at de kan brukes som oppslagsverk i ettertid. Hva må pleieren jobbe med fra pasienten kommer inn og til ny informasjon dukker opp. 


1. Livshistoriekartlegging (i Trondheim kommune et skjema med 14 spørsmål)
Vi kunne her ha sagt at pleieren skulle utføre en kartlegging av pasienten i etterkant av punkt 1, men sannsynligvis er den allerede gjort. Men vi kan oppfordre til å lese en kartlegging på en av pasientene på avdelingen - det ligger tilgjengelig på den elektroniske pasientjournal de må ha tilgang til. Slik får de lære hvor den ligger og også gjøre seg kjent med hvilke spørsmål som stilles der. Og ikke minst om den er utfylt.


2. Planlegging (individuell livsgledekalender)
Dette er livshistoriekartleggingen i stikkordsform. Og en oversikt over hvilke dager man planlegger å ha livsglede for eller sammen med pasienten. Her kunne vi ha hatt en avkryssing på eksempler på hva livsglede er. Ingen av eksemplene vil være feil fordi poenget er å vise at dette vil være veldig individuelt hva som er livsglede og ikke.


3. Gjennomføring
Og så skal det skje. Her kunne vi vist et eksempel (eller flere) på hvordan dette kan gjøres. Det kunne vært noen små videoer tatt opp i autentiske miljø. (Ser at dette byr på litt større utfordringer å få tak i slike filmer). Alt fra det lille ekstra som egentlig skjer hver dag til større arrangement. Ikke bare snakke om det slik vi gjør.


4. Dokumentasjon
Nå skal pleierne skrive i en bestemt journal. Her er det viktig å understreke for seerne at vi som helsepersonell skal dokumentere all relevant informasjon. Vi kunne ta hatt eksempler på hva som var relevant informasjon og ikke, eller vi kunne be de krysse av for hva de synes var gode formuleringer. Poenget må være at de må tenke selv og ikke bare lære å kopiere da situasjonene vil være så forskjellige fra gang til gang.


5.Evaluering

Hver måned skal primærkontakt (PK) skrive en evaluering på livsglede som er gjort. Da er PK avhengig av at det er skrevet dokumentasjon hele måneden. Her har vi valgt å understreke dette fordi selve jobben med evaluering ligger hos PK og ikke hos alle. Det er laget en egen film til primærkontakten som går gjennom hva som er PK sin rolle her.


6. Oppdatering

Hvis det er noen nye opplysninger så skal dette inn i livshistoriekartleggingen. Det er viktig å understreke at livshistorien til en pasient ikke slutter fordi om en kommer på sykehjem. Dette er også en oppgave for PK.


Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster.

Selv om det er koronapandemien som har utløst at vi nå lager disse filmene, så er det veldig tidsbesparende at det nå er filmer som ansatte på sykehjemmene kan se uavhengig av oss. Det er etterspurt tidligere, men altså ikke effektuert før nå. Filmene kan brukes i møtevirksomhet hvor enkelte tema står på møteplanen. Igjen ikke avhengig av at min kollega eller jeg kommer.  Tilbakemeldinger kan skje ved å ta kontakt med oss og dermed kan vi allikevel ha kontakt med de som vil ha kontakt. 


Mulige fallgruver du ser for deg.

Det som kan være utfordrende er akkurat det med tilbakemeldinger. Ikke alle vet hvem vi er og kan kontakte oss direkte - selv om det står i undervisningsopplegget og på presentasjonene våre. Vi går glipp av den den direkte kontakten.

Avslutning

Vi har sendt undervisningsopplegget til noen få for å få tilbakemeldinger og vi har fått konkrete tips tilbake på innhold og det tekniske som vi nå jobber med på å få det enda bedre.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Arbeidskrav modul 8-3

Arbeidskrav - Modul 8-1